< Blog | Cases

Gebruiksvriendelijk en strategisch grafisch ontwerp

Boodschap, content en vormgeving

De kern van grafische vormgeving en ontwerp ligt in het communiceren van informatie op een aantrekkelijke en effectieve manier.

Strategisch grafisch ontwerp gaat verder dan iets klakkeloos vormgeven. Het is het meedenken vanuit het oog van de doelgroep en de doelen van de organisatie. Communicatiemiddelen moeten herkenbaar, duidelijk, gebruiksvriendelijk en leesbaar zijn.
Afina Weidema
Creatief Meedenker
Strategische communicatie en grafisch ontwerp

Hulp nodig?

Voorbeelden van toepassingen van het structureren én visualiseren van ingewikkelde informatie.

Organisatie: strategische plannen, presentaties, jaarverslagen, gesprekstools en infographics

De visuele vertaling van strategische waarden naar een begrijpelijke boodschap en ontwerp van doeltreffende communicatiemiddelen.

Ik denk mee over tekst en beeld, passend bij de doelgroep van het plan, presentatie of andere uiting. Met behulp van iconen, grafische elementen of grafieken maak ik 'taaie kost' visueel en makkelijk te begrijpen.

Enkele toepassingen:

  • Rapportage: Visuele weergave van cijfers of verhoudingen in bijvoorbeeld jaarverslagen.
  • Modellen / figuren: Informatie overzichtelijk en vereenvoudigd; opgemaakt met visuele elementen en weinig tekst.
  • Presentatie: Visuele elementen als ondersteuning van een gesproken of geschreven boodschap.
Merkidentiteit: logo, huisstijl en huisstijlrichtlijnen

Een logo maken kan heel simpel zijn, vooral met behulp van AI of andere tools. Maar een merkidentiteit gaat verder dan alleen het maken van iets moois. Het is een geheel van visuele elementen én waarden. Het laat zien wat de organisatie uniek maakt en wat de doelgroep eraan heeft.

Ik maak een passende identiteit door terug te gaan naar de basis, vaststellen waar de organisatie, jij of je onderneming voor staat. Dit vertaal ik naar een logo, huisstijl met typografie, kleuren en elementen. De regels en standaarden daarvan komen in huisstijlrichtlijnen zodat alle uitingen consistent zijn.

Communicatie & marketing: on- en offline campagnes en communicatiemiddelen

Den passende en professionele vormgeving van marketing en communicatie-uitingen is van groot belang. Het bepaalt de eerste indruk van je doelgroep, het trekt de aandacht. Het versterkt de uitstraling van je merk als alle uitingen consequent opgemaakt zijn. Campagnes kunnen eigen elementen binnen de huisstijl bevatten.

Advies en templates: voor als je zelf je communicatieuitingen opmaakt

Met de opkomst van AI en tools zoals Canva zien we dat veel medewerkers zelf aan de slag gaan met het opmaken van communicatiemiddelen. Zoals afbeeldingen, teksten, posters en social media uitingen.

Grafisch ontwerp en vormgeving is echter een specialistisch vak. Het gaat vaak om details en eenheid waardoor een uiting er goed uitziet.

Met de juiste hulp, advies en basistemplates kun je een professionele uitstraling bereiken en tegelijkertijd de voordelen ervaren van het zelf opmaken van de uitingen. Dit kan bijvoorbeeld in Adobe programma's, PowerPoint, Canva of MIRO.

Enkele toepassingen:

  • Les-, cursus- of trainingmateriaal
  • Presentaties en verslagen
Andere toepassing nodig?

Heb je complexe informatie te delen? Merk je dat de doelgroep de informatie niet goed snapt of de gewenste actie niet doet? Dan nodig ik je uit om de mogelijkheden te bespreken. Neem contact op voor een meedenkgesprek

25 tips voor
professioneel vormgeven

Download de gratis weggever, een document met 25 tips om zelf mee aan de slag te gaan. Ik deel praktische tips die jou helpen om een slimme compositie te maken en passende visuele elementen, lettertypes en kleuren te kiezen.

Download het e-book
Afina denkt met je mee, kan snel creatieve vertalingen maken van ingewikkelde vraagstukken en heel mooie creatieve producten leveren.

Ze denkt out of the box, maakt zich een huisstijl en organisatiecultuur snel eigen en kan dat goed doorvertalen naar communicatie strategieën en -middelen. Afina werkt snel en houdt zich aan afspraken.
Alma Schippers
Senior Communicatieadviseur
Review-afbeelding voor creatief meedenker: Lentiz MBO opleiding

Creatief werk

Een kleine greep uit mijn portfolio:

ZZP | InStrength | Trainingsmateriaal Presenteren als een BINK | Strategisch ontwerp en vormgeving
Voortgezet onderwijs | LMC Scholen | Wervingsmiddelen | Ontwerp en vormgeving
Leerplichtwet | Leerrecht | Sessie: Merkontwikkeling | Ontwerp logo
Multinational | Avery Dennison | Presentatie: Pioneering Change | Ontwerp en templates
Bouw | BESIX | Evenement | Concept en ontwerp campagnebeeld | Vormgeving communicatie- en evenementmiddelen  
Voortgezet onderwijs | Rijswijks Lyceum & Van Vredenburgh College | Praatplaat Mentor-Ouder-Leerling gesprekken | Strategisch ontwerp
Voortgezet onderwijs | Rijswijks Lyceum & Van Vredenburgh College | Schoolplan | Strategisch ontwerp en vormgeving
Bibiliotheekbranche | OCLC Contactdag | Evenement | Strategisch ontwerp | Vormgeving communicatie- en evenementmiddelen  
Voortgezet onderwijs | Rijswijks Lyceum & Van Vredenburgh College | Wervingsmiddelen | Ontwerp en vormgeving
Bibiliotheekbranche | OCLC Contactdag | Evenement | Strategisch ontwerp | Vormgeving communicatie- en evenementmiddelen  
Voortgezet onderwijs | Lentiz Onderwijsgroep |  Wervingsmiddelen | Ontwerp en vormgeving
Voortgezet onderwijs | Lentiz LIFE College | Ontwerp wandbekleding
Ik ben heel blij met de samenwerking met Afina. De communicatie, het meedenken en vertaalslag van het gedachtegoed is heel prettig.
Kirsten Wagenaar
Sense of Community
Project: Strategisch meedenken en grafisch ontwerp van complexe figuren die gebruikt worden bij presentaties en workshops.

Een passend ontwerp of vormgeving nodig?
Benieuwd hoe ik jouw organisatie
verder kan helpen?

Neem contact
op voor een
meedenkgesprek