De kern van grafische vormgeving en ontwerp ligt in het communiceren van informatie op een aantrekkelijke en effectieve manier.
Strategisch grafisch ontwerp gaat verder dan iets klakkeloos vormgeven. Het is het meedenken vanuit het oog van de doelgroep en de doelen van de organisatie. Communicatiemiddelen moeten herkenbaar, duidelijk, gebruiksvriendelijk en leesbaar zijn.
Voorbeelden van toepassingen van het structureren én visualiseren van ingewikkelde informatie.
De visuele vertaling van strategische waarden naar een begrijpelijke boodschap en ontwerp van doeltreffende communicatiemiddelen.
Ik denk mee over tekst en beeld, passend bij de doelgroep van het plan, presentatie of andere uiting. Met behulp van iconen, grafische elementen of grafieken maak ik 'taaie kost' visueel en makkelijk te begrijpen.
Enkele toepassingen:
Een logo maken kan heel simpel zijn, vooral met behulp van AI of andere tools. Maar een merkidentiteit gaat verder dan alleen het maken van iets moois. Het is een geheel van visuele elementen én waarden. Het laat zien wat de organisatie uniek maakt en wat de doelgroep eraan heeft.
Ik maak een passende identiteit door terug te gaan naar de basis, vaststellen waar de organisatie, jij of je onderneming voor staat. Dit vertaal ik naar een logo, huisstijl met typografie, kleuren en elementen. De regels en standaarden daarvan komen in huisstijlrichtlijnen zodat alle uitingen consistent zijn.
Den passende en professionele vormgeving van marketing en communicatie-uitingen is van groot belang. Het bepaalt de eerste indruk van je doelgroep, het trekt de aandacht. Het versterkt de uitstraling van je merk als alle uitingen consequent opgemaakt zijn. Campagnes kunnen eigen elementen binnen de huisstijl bevatten.
Met de opkomst van AI en tools zoals Canva zien we dat veel medewerkers zelf aan de slag gaan met het opmaken van communicatiemiddelen. Zoals afbeeldingen, teksten, posters en social media uitingen.
Grafisch ontwerp en vormgeving is echter een specialistisch vak. Het gaat vaak om details en eenheid waardoor een uiting er goed uitziet.
Met de juiste hulp, advies en basistemplates kun je een professionele uitstraling bereiken en tegelijkertijd de voordelen ervaren van het zelf opmaken van de uitingen. Dit kan bijvoorbeeld in Adobe programma's, PowerPoint, Canva of MIRO.
Enkele toepassingen:
Heb je complexe informatie te delen? Merk je dat de doelgroep de informatie niet goed snapt of de gewenste actie niet doet? Dan nodig ik je uit om de mogelijkheden te bespreken. Neem contact op voor een meedenkgesprek
Download de gratis weggever, een document met 25 tips om zelf mee aan de slag te gaan. Ik deel praktische tips die jou helpen om een slimme compositie te maken en passende visuele elementen, lettertypes en kleuren te kiezen.
Download het e-bookEen kleine greep uit mijn portfolio:
Neem contact
op voor een
meedenkgesprek